UrmmMMmm....  

Posted by HaRdIeX d bLoG

Sementelahan membaca kembali apa yg telah aku tulis sebelum ni, terasa sangat kepayahan untuk menulis setelah 4 tahun tidak melibatkan diri dalam bidang penulisan ini. Habis je form 5, dah tak guna bahasa formal sangat. Walaupun dekat KMB ada subjek Malay A1, tapi itu lebih kepada sastera yang tak menitik beratkan kepada soal tatabahasa. Jadi, memang rase janggal nak tulis kembali menggunakan laras2 bahasa yg sewajarnya. Kalaulah Cikgu Talib bace blog ni, sure sedih.... hehhehe.. tapi tak pe la, just menggunakan medium ini untuk menggilap kembali 'bakat' yg ada pada diri.

Berbalik kepada soal bahasa, memang tak dinafikan memang agak terhakis kot penggunaan Bahasa Melayu dalam diri aku. Jika sebelum ni, nak kene tarjim bahasa melayu ke dalam bahasa inggeris, tapi sekarang boleh dikatakan sebaliknya yg berlaku. Kenapa ye? Nak cakap guna sangat bahasa inggeris kat India ni pon tak la sangat. Just to communicate with d community n also d lectures but then? hurmmmm.. Mungkin ini yg dikatakan pemikiran kita dah ke arah kebaratan? mayB.....

Bercakap soal bahasa ni tetibe teringat dekat ayahanda tersayang. Memang dia seorang yg mementingkan bahasa. Banyak kali aku kene marah dengan die especially bab menulis surat rasmi. Bagi aku macam dah proper dah ayat2 aku buat tu, tapi biler dier bace balek.... dier ubah semuer isi surat sebab tak appropriate as he says. Sampai dah dekat KMB pon kene alter lagi surat2 yg aku taip, dan ayat dier yg paling best ialah "Aiii dah jauh aku hantar belajo tapi taip surat pon tak proper lagi". Adeh.. pedih tu.. hehehheheh. Lagi satu pasai ayah tersayang ni, dier cukup marah ngan pak2 menteri yg selalu maen campur2 bahase. Bahasa rojak org cakap. Kejap2 cakap BM, kendian Bi pas2 BM balek. Ntah ape2 ntah.. nak cakap BM cakap jer la teros ni nak campur2.. (tengok balek entri2 blog ni, rojak jugakkkk....) hjehehhehe... itu sahaje utk kali ni.. adios

This entry was posted on Sunday, July 13, 2008 at 11:42 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment